Category Archives: propaganda

Ukrainian government sanctions pro-Russian oligarch and opposition leader

Warning! Article is full of Russian BS Jason Melanovski The government of Ukrainian President Volodymyr Zelensky on Friday announced sanctions targeting the oligarch Viktor Medvedchuk, the head of Ukraine’s leading opposition party. Medvedchuk, who has an estimated net worth of $1 billion, has played a major role in Ukrainian politics ever since the restoration of capitalism by the Stalinist bureaucracy

Read more

Putin signs law allowing Kremlin to fine YouTube and social networks

Russian President Vladimir Putin has approved an amendment to the Code on Administrative Offences, which will allow to fine foreign Internet platforms that allow discrimination against Russian state media. The document provides for sanctions for non-compliance with the regulations of the Russian media watchdog, Roskomnadzor, which previously received the right to block or slow down access to resources listed as

Read more

MORE MICE BELLING THE CAT?

Salisbury, September 2018. Six months after the Skripal assassination(opens in a new tab) attempt, there still was no clarity on what had happened exactly. It was a standstill, although the pro-Kremlin media RT and Sputnik published 735 related articles containing disinformation,[1] of which many found their way into our database. Then something happened: the British police released images of two

Read more

From the Kremlin Without Love

This was a busy week for the pro-Kremlin media: besides fending off imaginary “Anglo-Saxon” provocations and disclosing evil globalist plots involving the Pope, it had to deal with trouble closer to home. Following the brutal crackdown of protests(opens in a new tab) in Russia in support of the imprisoned opposition politician Alexei Navalny, his team invited Russians to participate in

Read more

Putin the Poisoner

UkraineAlert by Peter Dickinson Russian opposition leader Alexei Navalny is a media-savvy man who appreciates the importance of memorable soundbites. This talent first became apparent back in 2011, when he branded Vladimir Putin’s United Russia “the party of crooks and thieves.” Much to the chagrin of the Kremlin, the name stuck. Even while incarcerated, Navalny remains eminently quotable. During a

Read more

MEPs write letter to Josep Borrell on Ukraine’s violation of the principles of freedom of speech and laws due to blocking of 112 Ukraine, NewsOne, and ZIK TV channels

The parliamentarians want to get an answer from Borrell whether President Zelensky’s decision meets international legal standards in the field of freedom of speech and press MEPs Kateřina Konečná, Mick Wallace, and Clare Daly wrote a letter to the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy, Josep Borrell, drawing his attention to the situation in Ukraine

Read more

West Mistakenly Takes at Face Value Moscow’s Names for Institutions in Russia, Martynov Says — StopFake

By Paul Goble, Window On Eurasia Europeans and people in the West more generally make a major mistake by accepting Moscow’s designations for institutions in Russia, Kirill Martynov says. When they talk about Russian media, for example, they are “inclined to see “journalism and its crisis and not propaganda factories serving state corporations or the… West Mistakenly Takes at Face Value

Read more

TV channel in Ukraine faces probe for airing fugitive PM’s propaganda-laden statement

Azarov has blamed Ukraine Army for Russia’s armed aggression. A national broadcasting watchdog has appointed an audit at Nash TV channel over the airing of a propaganda-filled statement by former Prime Minister of the Yanukovych era, Mykola Azarov. The relevant statement was published on the website of Ukraine’s National Television and Radio Broadcasting Council on February 12. The statement says

Read more

Leading European politicians, experts, world media criticize Zelensky’s decree on closure of 112 Ukraine, NewsOne, ZIK

Numerous European politicians, international and Ukrainian experts, and world media such as Reuters, Associated Press, Washington Post, criticized Zelensky’s decree on the termination of the work of the TV channels 112 Ukraine, NewsOne, and ZIK Nicolas Bay, the French politician, and MEP: “It always raises concerns when you see that censorship is applied to media. Especially when the head of

Read more

National Whataboutism as a State Ideology

The Kremlin and the Art of Pointing Fingers “Whataboutism” is a rhetorical device to deflect attention to an unpleasant issue. The Oxford English Dictionary defines it as(opens in a new tab): The technique or practice of responding to an accusation or difficult question by making a counter-accusation or raising a different issue. The method is very popular in the pro-Kremlin

Read more

Manufactured Support Part 2: Using Western voices to spread disinformation

In Donetsk, a small media outlet translates pro-Kremlin disinformation campaigns into French and English for Western audiences Previously, EUvsDisinfo described how pro-Kremlin disinformation outlets present sympathetic Western bloggers as mainstream journalists. In this post, we will have a closer look at one such person who serves as a conduit for disinformation and conspiracy theories. Of course, voicing political opinions favourable

Read more

Manufactured Support Part 1: The Kremlin’s Pocket Journos

Part 1. Outlets Pretending to be Western Pro-Kremlin media outlets recycle the conspiratorial musings of sympathetic Western bloggers, falsely implying they are journalists who represent the mainstream views of the West. Previously, EUvsDisinfo has reported on a common disinformation technique: creating websites(opens in a new tab) and think tanks(opens in a new tab) that present themselves as objective forums for

Read more

“Do not oppress journalists, they will write your obituary”, – British radio reporter

TV channels should be shut down under a court decision, Seva Novgorodtsev says TV channels can only be closed under the court decision, not because of someone’s decree. Seva Novgorodtsev, the British radio reporter and host said so in an interview with NewsONE TV channel. “Frankly, I don’t know what’s the deal with these three TV channels; I only ran

Read more

Reuters releases story, criticizes Zelensky for closing 112 Ukraine, NewsONE, ZIK TV channels

The news agency pointed out that the decree does not provide any reasons for imposing sanctions against these media British information agency Reuters reacted to the decree of President Volodymyr Zelensky, which imposed sanctions against opposition TV channels, namely 112 Ukraine, NewsOne and ZIK. Reuters claims that the decree does not provide any reasons for imposing sanctions against these media. “A

Read more

Manufactured Support Part 1: The Kremlin’s Pocket Journos

Part 1. Outlets Pretending to be Western Pro-Kremlin media outlets recycle the conspiratorial musings of sympathetic Western bloggers, falsely implying they are journalists who represent the mainstream views of the West. Previously, EUvsDisinfo has reported on a common disinformation technique: creating websites(opens in a new tab) and think tanks(opens in a new tab) that present themselves as objective forums for

Read more

Bold stroke

We are squarely in favor of free speech. But we also recognize that, in times of war, sometimes censorship is a matter of national security. That is why we are in favor of President Volodymyr Zelensky’s decision this week to shut down three TV stations devoted to attacking Ukraine and broadcasting sinister, non-stop Kremlin propaganda. We are mindful of the

Read more

Pro-Russian lawmakers protest ban of TV channels while West welcomes it

Members of Ukraine’s 44-seat pro-Russian parliament faction Opposition Platform — For Life vowed to impeach President Volodymyr Zelensky over his decision to impose harsh sanctions on three pro-Russian TV channels, which effectively terminated their broadcasting. The party accused Zelensky of censorship and called him a “fascist devil” over the ban of their propaganda channels. In a bold move, president Zelensky late on

Read more

NSDC received evidence of financing of Medvedchuk’s channels from Russia – Zhovkva

The Ukrainian National Security and Defense Council’s decision to impose sanctions against the 112 Ukraine, NewsOne and ZIK television channels and their owner, Taras Kozak, who is believed to be an ally of Viktor Medvedchuk, is based on evidence that they are being funded by the aggressor state, Deputy Head of the Ukrainian President’s Office Ihor Zhovkva has said in

Read more

The Kremlin Snubs Own Mouth Piece

Weapon for Information Warfare Turns Loose Cannon RT was founded in 2005 with the express purpose of forwarding Russia’s perspective on world events and supporting a positive image of the country. The press release contained a mission statement(opens in a new tab): The channel intends to reflect Russia’s position on the main issues of international politics and inform its viewers

Read more

Ukraine sanctions TV channels of Putin’s top-tier ally in Ukraine. Here is what they broadcasted

Article by: Olena Makarenko Edited by: Michael Garrood, Alya Shandra In the late evening of 2 February, Ukraine’s president Volodymyr Zelenskyy put into action a decision of the National Security and Defence Council to sanction Taras Kozak, an MP from the pro-Russian Opposition Platform for Life, and his TV channels ZIK, 112, and NewsOne. Taras Kozak is an ally of

Read more

Zelensky blocks Putin crony’s TV channels in Ukraine by enforcing NSDC sanctions

Security officials have sanctioned an MP with the pro-Russian political force and a number of TV channels associated with Putin’s political operative in Ukraine, Viktor Medvedchuk. Ukrainian President Volodymyr Zelensky has put into force a decision by the National Security and Defense Council of February 2, 2021, on applying sanctions against MP Taras Kozak, who is believed to be an

Read more

Only the Names Have Changed

Russian propaganda lacks subtlety but finesse is no longer needed. Protestors gathered in dozens of cities across Russia again this past Sunday, though in smaller numbers than the previous weekend. The siloviki’s tactic of intimidating demonstrators and isolating their organizers has apparently worked. The authorities again detained activists one day in advance and warned journalists not to take part in

Read more
« Older Entries