Russia vows further media restrictions after EU court upholds ban on Russia Today France

The Kremlin vowed to further restrict Western media in Russia on Wednesday after the EU’s top court upheld European sanctions that took Moscow’s RT (Russia Today) channel off-air across the continent.

The European Court of Justice (ECJ) in Luxembourg threw out an appeal from state-owned RT France against a broadcast ban which was introduced as part of EU sanctions following Russia’s invasion of Ukraine in February.

Finding that the channel “actively supported” Moscow’s destabilisation of Ukraine and broadcast pro-war propaganda, the court concluded that the EU’s decision was legal and proportionate.

“In the light of those considerations, the general court dismisses the action in its entirety,” the judges ruled, referring to RT France’s bid to overturn the ban and restrictions on its website.

#EUGeneralCourt dismisses #RussiaToday France’s application for annulment of @EUCouncil ‘s acts, adopted following the outbreak of the war in #Ukraine, temporarily prohibiting them from broadcasting https://t.co/ATb3CgbPxg— EU Court of Justice (@EUCourtPress) July 27, 2022

The channel immediately announced an appeal, while the Kremlin said it would take retaliatory measures.

“Of course, we will take similar measures of pressure on Western media that operate in our country,” Kremlin spokesman Dmitry Peskov told reporters in Moscow.

“We will also not let them work in our country,” he said, describing the Kremlin’s reaction to the ban as “extremely negative”.

He added: “Essentially, RT has been blocked and cannot operate in Europe,” Peskov said. “Europeans are trampling on their own ideals.”

Most Western media outlets are off-air in Russia and have seen their websites banned, while many foreign journalists have left because of draconian new laws that muzzle independent reporters.

Freedom of expression concerns

Launched in 2005 as Russia Today, RT has grown its reach through broadcasts and websites in several languages including English, French, Spanish, German and Arabic.

The EU’s decision to ban RT as well as fellow Kremlin-funded news service Sputnik raised questions about freedom of expression in the 27-member bloc and formed part of RT France’s legal appeal.

France’s national journalists’ union, the SNJ, issued a statement at the end of February calling the targeting of Russian media “an act of censorship.”

But the ECJ judges noted that the sanction was temporary – until July 2022 – and found that it was “appropriate and necessary to the aims pursued” given the “extraordinary context”.

“RT France actively supported… the policy of destabilisation and aggression conducted by the Russian Federation towards Ukraine, which ultimately resulted in a large-scale military offensive,” the court’s statement said.

“RT France broadcast, in particular, information justifying the military aggression against Ukraine, capable of constituting a significant and direct threat to the Union’s public order and security,” it continued.

Evidence presented to the court by RT France was “not capable of demonstrating an overall balanced treatment by the latter of information concerning the ongoing war,” the judges concluded.

‘Unfriendly’ media organisations

Most Western broadcasters in Russia were dropped by their local Russian providers after the invasion and websites including the BBC, France’s RFI or Germany’s Deutsche Welle are blocked.

Earlier this month, Russian President Vladimir Putin signed a decree that gave the government powers to shut media organisations from countries that were considered “unfriendly.”

Western social networks such as Facebook, Twitter and Instagram are also banned.

(with AFP)

https://www.rfi.fr/en/international/20220728-russia-anger-after-eu-court-upholds-ban-on-russia-today-france

3 comments

  1. ““Of course, we will take similar measures of pressure on Western media that operate in our country,” Kremlin spokesman Dmitry Peskov told reporters in Moscow.”

    Are there any left in Muscovy?

    Liked by 3 people

  2. RaT and Sputnik’s target market in the west is weak-minded, spiteful conspiracy theorist halfwits.
    Unfortunately there is no shortage of them, as can be seen in the comments pages of any western news outlets of all political persuasions.
    But if you are going to ban all kremkrappers, you’ve got to shut down western based broadcasters with high audience ratings acting as apologists for genocide. Such as Tucker Carlson, Alex Jones, Michael Savage, Candace Owens, Nigel Farage, Peter Hitchens, James Delingpole, David Icke etc.

    Liked by 2 people

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.