Russia Fines Radio Free Europe $150K Under ‘Foreign Agent’ Law

Russia’s media watchdog said Wednesday it had fined the Russian-language service of U.S.-funded Radio Liberty/Radio Free Europe nearly $150,000 over non-compliance with its controversial “foreign agent” law, in a penalty that could increase.

Groups or individuals identified as “foreign agents” in Russia must disclose their sources of funding and label publications with the relevant tag or face fines.

Media regulator Roskomnadzor said that it had drawn up 166 protocols against Radio Liberty/Radio Free Europe, which was ruled a foreign agent in 2017, and its director for failing to label nine of the U.S. outlet’s websites operating in Russia.

Roskomnadzor said that a court has so far considered 40 of those protocols and ruled in favour of a fine in each instance, which the U.S. outlet has been incurring since late January.

“The total sum of the fines has reached 11 million rubles ($148,730 or 122,750 euros),” Roskomnadzor told AFP.

Radio Liberty/Radio Free Europe’s regional director for Europe, Kiryl Sukhotski, last week dismissed the fines as a “state-sponsored campaign of coercion and intimidation.”

Legislation allowing authorities to brand organizations with the Soviet-era term “foreign agent” was originally passed in 2012 to cover NGOs.

It was expanded to include media organisations in 2017 after Kremlin-funded RT (former Russia Today) was declared a foreign agent in the United States.

Russia further expanded the legislation in December to include individuals and increased the potential penalties for failing to comply with its provisions, with possible prison sentences of up to five years.

The law will also bar those individuals from holding municipal government positions.

Critics say the new legislation is intended to further clamp down on dissent ahead of key parliamentary elections in September.

(c) The Moscow Times

2 comments

  • It is common knowledge that Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) is a United States government-funded organization that broadcasts and reports news, information and analysis to countries in Eastern Europe, Central Asia, Caucasus and the Middle East. Whereas RT deny being a state run entreprise, where no journalist ever set foot in the place. It is nothing more than a Kremlin propaganda machine, run by an evil ugly whore, who claimed that RT was part of the Russian Defense Ministry.

    Liked by 5 people

  • It doesn’t matter at all. RFE will keep on trucking.

    Liked by 4 people

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.