Manufactured Support Part 2: Using Western voices to spread disinformation

In Donetsk, a small media outlet translates pro-Kremlin disinformation campaigns into French and English for Western audiences

Previously, EUvsDisinfo described how pro-Kremlin disinformation outlets present sympathetic Western bloggers as mainstream journalists. In this post, we will have a closer look at one such person who serves as a conduit for disinformation and conspiracy theories.

Of course, voicing political opinions favourable to these separatist regions is not a crime. Citizens of Western countries have the right to say or write what they believe in. But while few of these Westerners have traditional backgrounds in professional journalism, pro-Kremlin outlets do not hesitate to use their alleged journalistic credentials to spread false narratives.

Donbass Insider

An example is French national Christelle Néant(opens in a new tab), the founder and editor of Donbass Insider, or DI. With 1,500 followers on Facebook, this outlet has a small but stable audience of anti-Western supporters and Eastern Ukraine observers. Néant says(opens in a new tab) that she travelled to Donbass because of her communist and anti-imperialist convictions. She was shocked how Western media reported on the Syrian and Ukrainian conflicts and she wanted to counter them while providing humanitarian help to the local population.

Among its headlines, Donbass Insider has claimed that Ukraine has turned into a dictatorship(opens in a new tab) that will put opposition figures in concentration camps, that the United States has turned Ukraine into a ‘biological testing ground’(opens in a new tab), and that poisoned Russian dissident Alexei Navalny is ‘addicted to cocaine(opens in a new tab)’. Such language is atypical of professional journalism and does not pass basic public scrutiny.

Russian Services

Curiously, DI’s social media accounts feature a striking twilight cityscape on the shores of the Dnieper river. But the Dnieper does not flow through Donbass. The image shows Dnipro, a Ukrainian city some 250 kilometres to the west of Donetsk.

The outlet mostly translates Russian language articles from pro-Kremlin media outlets with an established track record of disinformation. The material is later published by outlets, linked to Russian military intelligence agenc(opens in a new tab)ies, including Bonanza Media, UKR Leaks – a project, headed by a defector from the Ukrainian Security Services(opens in a new tab) – and RIA FAN, belonging to the infamous “Troll Factory” in St. Petersburg. Those stories present narratives on subjects as varied as Syria, Donbass, Ukraine, flight MH17 or the alleged poisoning of Russian opposition leader Alexei Navalny.

Soon after the articles appear, pro-Kremlin outlets translate the main articles, hence recycling narratives from French back into Russian, while pointing to them as evidence of ostensibly credible Western journalistic opinion. Sometimes contents of these articles are even repurposed for use on outlets more directly oriented towards Western audiences.

Take one example. A story(opens in a new tab) ridiculing Navalny’s alleged poisoning appeared in Donbass Insider on 18 September. The article repeated Kremlin talking points about the affair. Four days later, the article, translated into Russian, emerged on Inosmi(opens in a new tab), a pro-Kremlin portal. Fifteen more articles then popped up on other Russian-language outlets commenting on the Inosmi piece. One such article showed up(opens in a new tab) on News Front’s French language edition describing Néant as ‘une journaliste française’ while avoiding any mention of Donbass Insider.

Since the summer of 2020, DI’s collaboration with Bonanza Media has increased. Both contribute to The Hague Times(opens in a new tab), a media outlet focussing on geopolitics from a non-Western point of view (on its ‘About us’ page, The Times describes Néant as an ‘independent French journalist’). The investigative group Bellingcat published a story(opens in a new tab) in November showing how Bonanza Media has tight links with the GRU and serves its disinformation campaign on the MH17 case.

Néant holds strident opinions about the Donbas conflict. Among other things, she has accused Ukraine of being a ‘white neo-Nazi Somalia(opens in a new tab) at the gates of Europe’. That is her prerogative. More seriously, however, Russian media outlets often misleadingly present her and others like her as unbiased and professional Western journalists, in order to give its disinformation fake credibility.

EU vs Disinfo

One comment

  • “Curiously, DI’s social media accounts feature a striking twilight cityscape on the shores of the Dnieper river. But the Dnieper does not flow through Donbass. The image shows Dnipro, a Ukrainian city some 250 kilometres to the west of Donetsk.”

    This Russia trash expects us to believe the filth they write, but can’t even show images of the shithole Russia turned Donbas into. I will help this Kremlin run organisation out, to show the real picture.

    Liked by 4 people

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.