Lithuania bans Kremlin’s RT

Lithuania’s media watchdog has banned RT due its connection with Dmitry Kiselev, a Russian national who is under EU sanctions for his role in promoting Kremlin’s propaganda during the annexation of Ukraine’s Crimea in 2014.

“Lithuania’s Radio and Television Commission (LRTK), basing its decision on the Foreign Ministry’s recommendations, decided to stop the broadcasts of five RT programmes in Lithuania,” Mantas Martišius, the head of the commission, told BNS.

Kiselev, officially the head of Russia’s state-controlled media group Rossiya Segodnya that includes RIA Novosti and Sputnik, is also considered to be in charge of RT. He denies the connection.

According to Lithuania’s LRTK, Kiselev is the director of Rossiya Segodnya, which is responsible for the programmes transmitted on RT. The decision to ban RT is due to the EU’s sanctions on Kiselev and not due to any infringements committed by the channel itself, according to Martišius.

Five RT programmes are currently broadcast in Lithuania: RT, RT HD, RT Spanish, RT Documentary, and RT Documentary HD. They’re offered in TV subscription packages provided by Balticum, Consilium Optimum, Penki Kontinentai, and the internet television provider Megogo.net.

The decision comes into effect on Thursday.

Estonia previously banned Sputnik, while Latvia’s media watchdog also banned RT in July, calling on EU member states to follow suit.

Latvia’s media watchdog issued a statement on Tuesday, published by the country’s public broadcaster LSM, saying Kiselev “has full control over RT TV programmes according to the decree signed by [Russian President] Vladimir Putin”.

The Latvian regulator, NEPLP, said the sole owner of RT programmes is TV-Novosti, which is part of the Russian state company RIA Novosti.

Since December 2013, RIA Novosti has been in a process of liquidation, and the head of the liquidation commission is Dmitry Kiselev “who is the sole person having the right to act on behalf of the company”, according to NEPLP.

Additionally, under a presidential decree signed in 2013, the rights of TV-Novosti will be transferred to Rossiya Seognya, which is headed by Kiselev.

(c) LRT

6 comments

    • Good, now that poison is out of the Baltics altogether. Those countries that border the Golden Horde 2.0 know it best. Wouldn’t it be poetic justice if all the countries that border the ruSSo-Khan formed their own military alliance? If the Baltics and Ukraine joined it would be a real powerhouse.
      http://www.visegradgroup.eu/

      • Be better if all Russian propaganda was banned everywhere, and let the Moskali whine about freedom of speech.

        • According to Mike’s girlfriend, anyone that criticizes freedom of speech in Moskovia is interfering in their affairs. But yesterday she said freedom of the press in the USA was dead.

          • Trump and Biden both get attacked by media in the US. No journalists have thrown themselves out of windows to my knowledge, but make a tiny criticism of the poison dwarf, you live on borrowed time. Is Mike’s GF Russian BTW? LMAO

What is your opinion?