Propaganda Under Pressure

The Russian state-controlled TV channel Pervy Kanal is in serious financial trouble, the business daily Vedomosti reports.

According to Vedomosti’s sources, the channel’s problems have begun to affect its main creditor, the Ostankino TV Centre in Moscow, which is responsible for broadcasting the channel’s programmes, and where Pervy Kanal rents premises and technical facilities.

Pervy Kanal (in English also known as Channel One Russia) plays a central role in spreading pro-Kremlin disinformation. Perhaps the time has come for the channel to rethink its editorial line and regain trust among Russian audiences with some fact-based reporting.

Disinformation fatigue

It is not inconceivable that the Russian government will eventually keep Pervy Kanal afloat by topping up the already generous state funding the network receives. After all, the channel is among those Russian media outlets whose editorial line is subject to direct instructions from the Kremlin.

But why not turn the challenge into an opportunity and address one of the underlying problems? Pervy Kanal must be keenly aware of recent polling showing that Russian audiences’ trust in the channel has gone down from 53 percent in May 2015 to just 33 percent in August 2019.

Are Pervy Kanal’s audiences in other words experiencing a disinformation fatigue? They could have good reasons for that, judging from the channel’s track record in disseminating disinformation to its audience.

More than 500 examples 

It was Pervy Kanal which in 2014 broadcast perhaps the most iconic piece of disinformation from the conflict in Ukraine: the story about the alleged crucifixion of a little boy, which never took place.

Another well-known Pervy Kanal disinformation production was about the alleged abduction and rape of “Lisa” in Germany in 2016.

Less than a year ago, Pervy Kanal was forced to admit again having used an actor pretending to be a Ukrainian in a fake interview.

Pervyi Kanal has participated in spreading disinformation to create confusion about the downing of Malaysia Airlines Flight MH17; and even the anti-Semitic Rothschild conspiracy theory has been promoted by the network.

In February 2018, Pervy Kanal claimed to show battle scenes from Syria using footage which turned out to be taken from the computer game “Arma 3”.

Follow this link to see more than 500 examples of disinformation communicated by Pervy Kanal found in the EUvsDisinfo pro-Kremlin disinformation database.

In other words, in the upcoming process of necessary restructuring, Pervyi Kanal could benefit from scrutinising the EUvsDisinfo website and consider including the teams behind these stories mentioned there in the first batch of redundancies.

EU vs Disinfo

3 comments

  • “Perhaps the time has come for the channel to rethink its editorial line and regain trust among Russian audiences with some fact-based reporting.”

    This is a reflection on the Russian public’s distrust of the Kremlin, this poor excuse for a media channel is only relaying Kremlin garbage.

    Liked by 5 people

  • The more Putin tightens the screws on the media, including the internet, the more the process of fatigue with the government will accelerate…

    Liked by 5 people

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.