This is not the Wagner Group

It is Sunday night on Russian state TV Rossiya 1. The propaganda host Dmitry Kiselyov presents a report from the Central African Republic (CAR):

“We simply work here on a contract to train the [local] fighters”, a Russian military instructor tells the TV reporter. “We have nothing to do with Wagner Private Military Company.”

To illustrate the instructor’s points, Rossiya 1 later in the report shows a piece of paper with “The Fighter’s 10 Commandments” from inside the camp – with Wagner Group’s logo on it.

From private trolls to private soldiers

This embarrassing mistake was spotted by the Moscow-based Conflict Intelligence Team (CIT) and reported by the independent Russian newspaper Novaya Gazeta.

«Вести недели» показали в ЦАР россиян, которые «не имеют никакого отношения к ЧВК Вагнера», но что-то пошло не так pic.twitter.com/rY8B4NmX7e

— CIT (@CITeam_ru) September 30, 2019

Click to see when the Wagner Group’s logo appears on the background of a piece of paper inside the Russian military training camp in CAR.

The issue of Wagner’s presence in CAR is particularly problematic as the group has been accused of the assassination of three independent Russian journalists who investigated Wagner’s activities in the country.

The Wagner Group has been linked to Yevgeny Prigozhin, who, according to US authorities, is also the owner of the St. Petersburg “troll factory”, the Internet Research Agency.

Not the first time

It is not often that disinformation is produced so carelessly that it exposes itself the way it did in Dmitry Kiselyov’s show this Sunday; but it does happen.

It happened to Pervyi Kanal, another Russian state-controlled TV channel when it used a sequence from a computer game and claimed that it showed battle scenes from Syria.

It happened to Rossiya 1’s sister channel, Rossiya 24, when a man in a costume was presented as “an advanced robot”.

And it happened to the state news agency RIA Novosti when an alleged a Russia-invented military robot turned out to be a Korean-made toy anyone can purchase online.

Top image: Screenshot from Rossiya 1 on Youtube.

(c) EU vs Disinfo

Advertisements

9 comments

  • To illustrate the instructor’s points, Rossiya 1 later in the report shows a piece of paper with “The Fighter’s 10 Commandments” from inside the camp – with Wagner Group’s logo on it.

    Oops, how did that get there? The moral of the story, when a Russian opens his mouth, don’t believe a word he/she says.

    Liked by 7 people

  • “THIS IS NOT THE WAGNER GROUP”
    Experience has taught us and other clear-minded individuals that it is wise to always believe the opposite what the Ruskie Mafiosi claim until proper evidence proves otherwise.

    Liked by 7 people

    • You can see the military guy being interviewed doesn’t even have emblems or chevrons. Wouldn’t that be against military regulations? Maybe we should just call them all Little Green men?
      More lies that they are just training soldiers out of the goodness of their hearts. B.S. they are taking the diamonds out of the poor country while training the men to kill each other so that Muskovy can annex them too.

      Liked by 1 person

  • They really are pathetic .

    Liked by 5 people

  • No insignia or emblems pretty much admits Wagner affiliation. The paper confirmed the fact. Dumbass Ruskies.
    Definately believe the opposite until 180% proof shows up they tell the truth. That won’t happen in my life time, so I won’t hold my breath.

    Liked by 2 people

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.